Kieli ja identiteetti tutkii kielen ja identiteetin suhdetta ja sen ilmentymiä. Kirjoittaja käsittelee seitsemää eri kielellistä identiteettiä: perinteinen maalaisuus, moderni maalaisuus, kaupunkilaisuus, yleissuomalaisuus, kansainvälisyys, alakulttuurit, ekspatriaatit. Teoksessa analysoidaan eri kieli-identiteetteihin kuuluvia tekstipätkiä tulkitsemalla mm. niiden äänteellisiä ja sanastollisia piirteitä.
Webbplatsens språk: 
http://neba.finlit.fi/oppimateriaali/kielijaidentiteetti/

Visa mera
Oppimateriaali Minästä kiinni sisältää teoriaosuuden sekä tehtäviä moninaisten identiteettien tarkasteluun. Tehtävissä pohditaan mm. minuutta, itseilmaisua, kieltä, elämänvaiheita, tunteita ja arvoja. Materiaali soveltuu kaikkiin oppiaineisiin perusopetuksen eri vuosiluokilla. Kielestä koppi on luotu kielitietoisen opetuksen materiaaliksi.
Webbplatsens språk: 
https://sites.utu.fi/minasta-ja-kielesta-kiinni/

Visa mera
Kotimaisten kielten keskuksen julkaisema sanasto sisältää kielen asemaan liittyviä käsitteitä ja niiden määritelmiä. Esimerkkeinä kotikieli, äidinkieli, asiointikieli ja työkieli. Sanastossa on termeille ruotsinkieliset vastineet.
Webbplatsens språk: 
https://www.kotus.fi/julkaisut/kielipolitiikkajulkaisut/kielen_asemaan_liittyvat_termit_hallinnossam...

Visa mera
Jussi Nuorluodon kirja valottaa slaavilaisten kirjakielten syntymekanismeja kulloistenkin aikakausien aatehistoriallisessa, kielellisessä ja poliittisessa kontekstissa.
Webbplatsens språk: 
http://hdl.handle.net/10138/344020

Visa mera
Lukukeskus on selvittänyt, minkälaisia tarpeita monikielisillä toimintaympäristöillä on lasten lukutaidon tukemiseksi ja minkälaisia toimintatapoja lukutaidon ylläpitämiseksi ja vahvistamiseksi on jo käytössä.
Webbplatsens språk: 
https://lukukeskus.fi/monikielinen-lukutaito-selvitys/

Visa mera