Marianne Juntusen kirjoittama opas auttaa suunnittelemaan kemian opetusta kestävän kehityksen näkökulmasta. Teoriaosuuden lisäksi opas sisältää harjoituksia ja oppilaiden omia tutkimuksia.
Webbplatsens språk: 
https://www.sll.fi/app/uploads/2018/08/Kestava-kehitys-kemian-opetuksessa-opas-1.pdf

Visa mera
Mun tarina -hankkeessa kokeiltiin lavarunoustyöpajoja osana lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Loppuraportissa kerrotaan nuorten kokemuksista ja siitä, miten työpajat vaikuttivat lukiolaisten käsityksiin kirjoittamisesta ja kirjallisuudesta. Lisäksi esitellään työpajojen toteutusta sekä pohditaan mm. luovuuden ja itseilmaisun merkitystä lukiokoulutuksessa sekä kirjoittamisen opetusmenetelmiä.
Webbplatsens språk: 
https://lukukeskus.fi/mun-tarina-loppuraportti/

Visa mera
Materiaali tarjoaa työkaluja ja ideoita käsitöitä peruskoulussa opettaville luokan- ja aineenopettajille, mutta soveltuu myös muille koulutusasteille.
Webbplatsens språk: 
https://suunnittelupakki.wixsite.com/mysite

Visa mera
Kirja tarjoaa käytännöllisiä välineitä ajattelun taitojen kehittämiseen Filosofiaa lapsille -menetelmän avulla. Keskustelupainotteisessa ryhmätyöskentelyssä lapset, nuoret ja aikuiset oppivat kuuntelemaan, problematisoimaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan sekä keskustelemaan niistä rakentavasti.
Webbplatsens språk: 
https://opinkirjo.fi/materiaalit/filo-opas-ajatteluun/

Visa mera
ReadDrama-hankkeeen lukuteatteriohjelmassa harjoitellaan lukemista näytelmätekstin avulla. Lukuteatteria suositellaan noin 3.–5. luokan oppilaille, jotka tarvitsevat tukea lukusujuvuuden kehittämiseen.
Webbplatsens språk: 
https://readrama.nmi.fi/lukuteatteriohjelma/

Visa mera
Kieliprofiilin blogissa käsitellään kielen opetusta sen keinoja ja opiskelua.
Webbplatsens språk: 
https://www.oph.fi/fi/kieliprofiilin-blogi

Visa mera
Solmu on verkkolehti, johon liitetään esimerkiksi opettajien täydennyskoulutusmateriaalia sekä kouluissa käytettäväksi tarkoitettua opetusmateriaalia. Artikkeleita ja tehtäviä ratkaisuineen kouluille ja kaikille matematiikasta kiinostuneille. Mm. ylioppilastutkinto- ja valintakoetehtävät löytyvät.
Webbplatsens språk: 
https://matematiikkalehtisolmu.fi/

Visa mera
Ideoita ja aineistoja ulkona opettamiseen ja oppimiseen.
Webbplatsens språk: 
https://ulkoluokka.fi/materiaalit/

Visa mera
Monilukutaito on keskeinen käsite vuonna 2016 käyttöönotettavissa opetussuunnitelmissa. Artikkelikokoelmassa esitellään kokemuksia monilukutaidon opettamisesta eri oppiaineissa.
Webbplatsens språk: 
http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201510082343

Visa mera
Kirjassa tarkastellaan oppimisen tilanne- ja paikkasidonnaisuuksien merkityksiä erilaisten oppimisympäristöjen ja teknologian näkökulmasta. Lisäksi esitellään, miten oppiaineista siirrytään opetukseen, jossa tietoja ja taitoja opetellaan koulun oppiainerajoja ylittäen.
Webbplatsens språk: 
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-310-934-6

Visa mera
Digikilta on verkosto, jossa jaetaan tietoa ja kokemuksia esi- ja perusopetuksen sähköisten oppimisympäristöjen kehittämiseksi. Sivustolla on tietopankki, ajankohtaisasioita sekä webinaaritallenteita.
Webbplatsens språk: 
https://www.digikilta.fi/

Visa mera
DigiErkon iltakoulussa keskustellaan asiantuntijavieraiden kanssa digiaiheista pedagogisesta näkökulmasta.
Webbplatsens språk: 
https://digierko.fi/podcast/

Visa mera
Käsikirja sisältää käytännön menetelmiä lasten ja nuorten osallistamiseen kaupunki- ja ympäristösuunnitteluun. Tarjolla on mm. asiantuntijoiden näkökulmatekstejä, joissa aiheena on kulttuurinen kestävyys, lasten ja nuorten osallisuus sekä yhteisöllisyys.
Webbplatsens språk: 
https://kulttuurinvuosikello.fi/kaikkienkaupunki/

Visa mera
Tutkimuksesta löytyy urkujen ja pianonsoiton opintojen vertailut lisäksi kuvaukset soittimien rakenteesta, myös klaveerisoittimista sekä analyysiä kosketuksesta, äänen muodostumisesta ja tekniikoista.
Webbplatsens språk: 
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5959-17-8

Visa mera
Pro gradu -tutkimus käsittelee Australian aboriginaalien musiikin käyttöä musiikinopetuksessa. Siinä kuvataan toimintatutkimusta 8.-9. luokilla, jossa aboriginaalien musiikkia kuunneltiin ja soitettiin musiikin tunneilla. Oppilaille oli tehty kysely, jonka perusteella voidaan patella, että aktiivinen tekeminen toimii musiikin opetuksessa tehokkaasti.
Webbplatsens språk: 
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/9848/URN_NBN_fi_jyu-2005182.pdf?sequence=1

Visa mera
Taikalamppu-menetelmän oppaassa neuvotaan askel askeleelta, kuinka työstää lasten kanssa lyhytelokuva. Menetelmä pyrkii kasvattamaan aiheen työstämistä ja painottaa tekemisen iloa.
Webbplatsens språk: 
https://lastenkulttuuri.fi/wp-content/uploads/2016/02/taikalamppumenetelmaopas.pdf

Visa mera
Kuopion kaupungin laatima malli, joka toimii kouluissa digitaitojen opettamisen perustana. Toimintamallin tavoitteena on oppilaiden digitaalisen osaamisen yhdenvertainen kehittyminen.
Webbplatsens språk: 
https://digitaitokalenteri.fi/

Visa mera
Projektioppiminen on konkreettinen keino, jonka avulla voidaan uudistaa luonnontieteiden opetusta. Kirjassa esitelllään opetukseen soveltuva projektioppimisen malli ja tarjotaan ideoita oppituntien ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun ja oppimisen arviointiin.
Webbplatsens språk: 
http://hdl.handle.net/10138/355103

Visa mera
101 oppimateriaalia 61 eri aiheesta matematiikan, fysiikan ja kemian aloilta. Aiheet on koettu opetuksessa haastaviksi ja ne on valittu opettajille tehdyn kyselyn perusteella. OTA-menetelmässä painotetaan tieteen merkitystä yhteiskunnassa ja edistetään taidetta välineenä luonnontieteiden opetuksessa.
https://elearning.ota-project.eu/fi/activities/

Visa mera