9 träffar. Visar 1 - 9 träffar.
Kotus julkaisee nimistöntutkimusta, kielenhuoltoa sekä sanakirjoja. Sivustolta löytyy myös Kieli- ja nimineuvonta.
Visa mera
Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla kerrotaan, mitä virkakieli on, miksi sitä kannattaa parantaa ja miten virkatekstejä voidaan kehittää.
Webbplatsens språk:
Visa mera
Kielitoimiston ohjepankki sisältää vastauksia oikeinkirjoitusta, kielioppia ja nimiä koskeviin kysymyksiin. Sinne on koottu keskeisimmät ohjeet mm. Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaasta, Kielitoimiston nimioppaasta ja Kielitoimiston kielioppioppaasta. Ohjepankin haku koskee myös Kielitoimiston sanakirjaa ja Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisuja. Osana sivustoa ovat myös Hyvän nimistön opas sekä hyvän virkakielen ohjeet.
Webbplatsens språk:
Visa mera
Kielikellon Kysyttyä-palstalla voi lukea Kotuksen kieli- ja nimineuvontaan tulleita kysymyksiä ja asiantuntijoiden vastauksia.
Webbplatsens språk:
Visa mera
Kaikille avoin verkkokurssi, jonka avulla oppii karsimaan tekstistä monimutkaisia lauserakenteita ja kirjoittamaan selkeästi.
Webbplatsens språk:
Visa mera
Hyvän virkakielen kurssilla harjoiteillaan tekstikokonaisuuden rakentamista, järjestämistä ja osien kytkemistä yhteen. Se sisältää ohjeita kielellisen ilmaisun hiomiseen. Kurssi on suunnattu julkishallinnon työntekijöille, mutta on kaikille avoin ja sopii muillekin kirjoittajille.
Webbplatsens språk:
Visa mera
Lainvalmistelijoille tarkoitettu sivusto sisältää ohjeita asiallisen ja ymmärrettävän säädöskielen kirjoittamisesta. Sivuilla on esimerkkejä siitä, millaiset seikat vaikeuttavat ja mitkä helpottavat säädöstekstin ymmärtämistä.
Webbplatsens språk:
Visa mera
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 75 vuotta Kielitoimiston perustamisesta. Sivustolla voi tutustua kielineuvonnan vuosikymmeniin 1940-luvulta lähtien.
Webbplatsens språk:
Visa mera
Kotimaisten kielten keskuksen ja Kielen ja kansanperinteen tutkimuslaitoksen (Institutet för språk och folkminnen) vertaileva kartoitus suomen kielen neuvontapalveluista. Kartoituksessa selvitettiin, minkätyyppisiä kysymyksiä palveluissa esitetään, miten ja miksi kysymysten aihepiirit eroavat toisistaan sekä millaiset asiakasryhmät kysymyksiä esittävät. Lisäksi analysoitiin kirjallisiin kysymyksiin annettuja vastauksia.
Visa mera