Jorma Leinonen on selvittänyt tutkimuksessaan ymmärtämisen luonnetta ja tehtävää matematiikan oppimisessa. Tutkimuksen pääkysymykset ovat: mikä on käsitteiden asema ymmärtämisessä, mikä on kysymysten tehtävä mielekkäässä oppimisessa ja mitä tehtäviä ymmärtämisellä on mielekkäässä oppimisessa.
Webbplatsens språk: 
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-074-6

Visa mera
Raportissa esitellään Säädöskielen ymmärtäminen -hankkeen tulokset. Hankkeen tavoitteena oli saada suomen- ja ruotsinkielisten säädöstekstien ymmärtämisestä tieteellistä tietoa, jota voidaan soveltaa säädöskielen kehittämisessä. Hankkeessa selvitettiin, miten lukijat ymmärtävät suomen- ja ruotsinkielisiä säädöstekstejä ja mitkä säädöskielen ominaisuudet estävät ja mitkä edistävät säädösten ymmärtämistä.
Webbplatsens språk: 
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-415-6

Visa mera
Lukutaito ei rajoitu ainoastaan kykyyn lukea ja kirjoittaa, vaan pitää sisällään laajemman ymmärryksen ja taidon käsitellä sekä arvioida tekstejä ja tietoa. Tekoälyn ymmärtäminen on osa tätä taitoa. Opetushallituksen tuottama materiaali analysoi tekoälyn käsitettä ja vaikutusta monilukutaitoon sekä lukutaidon omaksumiseen.
Webbplatsens språk: 
https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/tekoaly-ja-muuttuva-lukutaito

Visa mera