Tutkimuksen kohde: miten asiakkaat käyttävät kirjastotilaa, mitä he odottavat tilalta ja palveluilta, mistä he pitävät ja mistä eivät, ideoita palvelujen parantamiseen ja uusiin palvelukonsepteihin. Vastauksia saatiin yli 700. Tuloksena oli paljon mielenkiintoista tietoa kirjastokäyttäytymisestä. Käyttäjätutkimus vahvisti kirjaston henkilökunnan käsitystä kirjaston käytön muuttumisesta. Pikaisen lainaamisen ja asioinnin sijaan käyttäjät oleskelevat kirjastossa yhä kauemmin ja viettävät siellä vapaa-aikaansa lukien, opiskellen tai työskennellen, hoitaen asioita, tavaten ystäviään ja oleskellen.
Webbplatsens språk: 
https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/Loppuraportti_K%C3%A4yts%C3%A4%20t%C3%A4%C3%A4l...

Visa mera
Valtioneuvoston toimeksiannosta toteutettu kysely selvittää kansalaisten näkemyksiä ajankohtaista aiheista, jotka liittyvät mm. viranomaisten toimintaan ja viestintään sekä vastaajan omaan mielialaan ja tulevaisuuden odotuksiin. Kyselyä toistetaan noin viiden viikon välein ja vastaajat vaihtuvat joka kerta. Sivuilla voi tutustua tutkimustuloksiin.
Webbplatsens språk: 
https://www.stat.fi/tup/htpalvelut/tutkimukset/kansalaispulssi.html

Visa mera