Lukion suomi toisena kielenä -oppiaineen kurssille tarkoitettu materiaali esittelee kirjallisuuden eri lajeja.
Webbplatsens språk: 
https://sites.google.com/edu.hel.fi/s2jakirjallisuus/etusivu

Visa mera
Mun tarina -hankkeessa kokeiltiin lavarunoustyöpajoja osana lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta. Loppuraportissa kerrotaan nuorten kokemuksista ja siitä, miten työpajat vaikuttivat lukiolaisten käsityksiin kirjoittamisesta ja kirjallisuudesta. Lisäksi esitellään työpajojen toteutusta sekä pohditaan mm. luovuuden ja itseilmaisun merkitystä lukiokoulutuksessa sekä kirjoittamisen opetusmenetelmiä.
Webbplatsens språk: 
https://lukukeskus.fi/mun-tarina-loppuraportti/

Visa mera
Kirjassa käsitellään nykylukion kirjallisuudenopetuksen lähtökohtia ja käytänteitä, tiedostavan lukemisen mahdollisuuksia ja kokemuksellista lukemista. Artikkelien kirjoittajat esittelevät ajankohtaisia näkökulmia kirjallisuudentutkimukseen. Keskeinen argumentti on se, että lukion kirjallisuudenopetus on keskittynyt liikaa tekstianalyyttiseen lähilukemiseen, kun taas kokemuksellisuus ja reflektiivisyys voivat motivoida nuoria lukijoita uudella tavalla.
Webbplatsens språk: 
https://doi.org/10.21435/tl.288

Visa mera