Om dyskalkyli (matematiksvårigheter), att jämföra med dyslexi (lässvårigheter) och dysgrafi (skrivsvårigheter). Barns tids- och rumsuppfattning mm. behandlas också mer översiktligt i artikelform. Författaren är neuropsykolog.
Webbplatsens språk: 
http://www.dyskalkyli.nu

Visa mera
Samlad information om specialundervisningen i Svenskfinland; artiklar samt länkar till andra centrala resurser, bl.a. enskilda läroanstalter, föreningar och kunskapscenter.
Webbplatsens språk: 
http://www.edu.fi/sarskilt_stod

Visa mera
Parallellt med folkskolväsendet uppstod under 1800-talet även ett specialskolväsen i Finland. Avhandlingen behandlar det senare, främst blind- och dövstumskolan, ur idé-, person- och miljöhistoriskt perspektiv.
Webbplatsens språk: 
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/kasva/vk/jossfolk

Visa mera
Webbsida för SPERES, som avses koordinera och ta initiativ till stödtjänster för finlandssvenska barn och ungdomar med särskilda behov. Med kontaktuppgifter och händelsekalender.
Webbplatsens språk: 
http://www.speres.fi

Visa mera
NCM:s rapport nr 2002:2 ger en bild av kunskapsläget kring s.k. dyskalkyli (inlärningssvårigheter vad matematiska ämnen beträffar). Förslag till pedagogiska förhållningssätt ingår också. Kunskapsöversikten bygger främst på empiriska studier och olika utvecklingsprojekt.
Webbplatsens språk: 
http://ncm.gu.se/node/460

Visa mera